Työ

Strellman & Svinhufvud: Kupliva kirjoittaminen

Kirjoittaminen on se keino, jolla nykymaailmassa välitetään tietoa mutta myös synnytetään innostusta. Lyhyesti sanoen: kirjoittamalla vaikutetaan asioihin. Se, joka on kiinnostunut työstään, on kiinnostunut myös edistämään siihen liittyviä asioita. Hyvällä kirjoitustaidolla hyvien ja tärkeiden asioiden edistäminen on mahdollista.

Urpu Strellmanin ja Kimmo Svinhufvudin Kupliva kirjoittaminen – iloa ja tehoa työelämän teksteihin on innostava ja helposti lähestyttävä opas työssä kirjoittamiseen. Kirjassa käsitellään työelämässä vastaan tulevia tekstejä aina sähköposteista someen ja tiedotteista PowerPoint-esityksiin.

Käytännön neuvojen lisäksi kirjassa käsitellään laajasti myös teksteillä vaikuttamista – jokaisella kirjoituksellahan on jokin tarkoitus – sekä tehokasta kirjoittamista, eli kuinka saada itseä niskasta kiinni. Rakenne on selkeä ja teksti napakkaa mutta innostavaa.

Bonuksena lopussa on osio kielenhuollosta. Luulin osaavani pilkkusäännöt, mutta täytyy myöntää että loppuluku sai minut hieman sekaisin sen suhteen. Joka tapauksessa kirjan ote on oikein kannustava.

Suosittelen tätä lämpimästi asiantuntijoille, johtajille ja muille, joiden työhön kuuluu kirjoittamista – eli käytännössä kaikille tietotyötä tekeville.

Subjektiivinen tuomio: *****

Urpu Strellman & Kimmo Sinhhufvud
Kupliva kirjoittaminen – iloa ja tehoa työelämän teksteihin
Art House 2020
304 sivua

*Osta kirja Adlibriksesta
*Kokeile BookBeat Premiumia maksutta 2 viikkoa ja lue e-kirja

Posted by Sanna in Kirjoittaminen, Työ, 0 comments

Dale Carnegie: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa – katso video!

Alun perin vuonna 1936 julkaistu How to Win Friends and Influence People on kaikkien aikojen suosituimpia bisneskirjoja. Onko tästä hyvän elämän oppaaksi?

Ohjeet, jotka esitämme tässä kirjassa, eivät ole pelkkiä teorioita tai arvailuita. Ne vaikuttavat kuin taikavoima. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, olen nähnyt, kuinka näiden periaatteiden soveltaminen käytäntöön on mullistanut monen ihmisen elämän.”

Tilaa kirjatube-kanavani!

Videon sisällys:
00:00 Intro
03:24 Periaatteet 1-29
07:12 Periaate 30
08:00 Yhteenveto

Mainoslinkit, joilla tuet kirjabloggaajaa:
Siirry Adlibrikseen kirjaostoksille*
Kokeile Bookbeatia 2 viikkoa ilmaiseksi* (uusille asiakkaille)

Posted by Sanna in Työ, 0 comments

Emmi Lehtomaa: Somevaikuttajaksi!

Vaikuttajille TikTok on kiinnostava kanava sen vuoksi, että ammattitaitoisen sisällöntuottajan on mahdollista kasvaa TikTokissa tällä hetkellä nopeammin, kuin muilla tässäkin kirjassa mainituilla somealustoilla. Tämä ei luonnollisesti kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki TikTokia tekevät vaikuttajat automaattisesti kasvattavat isoja yleisömäärät vain räiskimällä jotain sisältöä alustalle. Mutta jos pystyt säännöllisesti tuottamaan yleisöä kiinnostavaa sisältöä, mahdollisuus kasvattaa suuri seuraajajoukko nopeastikin on huomattavasti parempi, kuin muissa somekanavissa toistaiseksi.”

Useita lehtijuttuja poikinut Somevaikuttajaksi! lupaa kertoa, miten luodaan menestyvä ura sosiaalisen median influensserina. Kirjoittaja Emmi Lehtomaa on yrittäjä ja työskentelee somevaikuttajien managerina ja somevalmentajana. Kirja on osa uutta Otavan digital first -kustannusohjelmaa, jossa kirja julkaistaan vain sähköisesti. Nappasin e-kirjan luettavaksi Bookbeatista, ja lyhyt teos oli nopeasti selattu läpi.

Kirjan järjestys tuntuu lähtökohtaisesti nurinkuriselta. Sen sijaan että pohdittaisiin mitä somessa tehdään ja miksi, aloitetaan kertomalla vaikuttajan jaksamisesta, töiden ulkoistamisesta ja vaikuttajien kohtaamasta häirinnästä. Teknisiä seikkoja ja työkaluja ei avata, ja vasta lopuksi käsitellään myyntiä ja sopimuksia. Verotuksesta mainitaan yhdessä lauseessa ja mainosten merkitseminen ohimennen. Kirjailija mainostaa useassa kohdassa omaa yritystään ja nettisivujaan: ”Jos kaipaat apua oman Instagram-sisältösi ja brändisi kehittämisessä, yritykseni tarjoaa tähän koulutusta.”

Instagramia, YouTubea ja TikTokia käsitellään paljon, kun taas LinkedIn, Twitch, Pinterest, Snapchat ja Facebook käsitellään yhdessä luvussa. Perinteinen media, oman tiedotteen lähettäminen ja haastatteluihin valmistautuminen saavat suhteettoman paljon tilaa.

Kirja tuntuu olevan suunnattu kapeasti vain hyvin tietyntyyppisille vaikuttajille, jotka tekevät viihdettä omalla persoonallaan. Sisältö jää kaiken kaikkiaan kevyeksi pintaraapaisuksi, ja lähdeluettelo on kasa linkkejä sekalaisessa järjestyksessä. Kunnon oikolukukierros ja toiston karsiminen olisi ollut tarpeen.

Subjektiivinen tuomio: **

Emmi Lehtomaa
Somevaikuttajaksi!
Otava 2020

Osta e-kirja Adlibriksesta*
Kokeile BookBeat Premiumia 2 viikkoa maksutta* (Vain uusille asiakkaille)

Posted by Sanna in Internet, Työ, 0 comments