Ekokirja meni tunteisiin – Leo Straniuksen 1,5 astetta parempi arki

Monet olettavat, että vähäpäästöinen elämä on raskasta, kurjaa ja kuormittavaa. Valitettavan usein se myös sanoitetaan julkisessa keskustelussa näin. Esimerkiksi autottomuus esitetään luopumisena, ekologinen asuminen ahtaana ja vegaaniruokavalio marginaalisena vaihtoehtona, joka vaatii yli-inhimillisiä ponnistuksia.

Leo Stranius tunnetaan paitsi ilmastovaikuttajana, myös äärimmäisestä tehokkuudesta ja arjen optimoinnista. Olen lukenut häneltä kirjan Tehokkuuden taika ja jättänyt kesken kirjan 101 onnen päivää. Tehokkuuden taika oli mielenkiintoinen sukellus yhdenlaiseen elämäntyyliin, mutta Onnen päivissä en enää jaksanut kello 4.45 aamuherätyksiä ja äänikirjojen suorittamista.

Straniuksen uusimman teoksen päädyin varaamaan Tietokirjafestivaalin jälkeen, jossa hän oli panelistina erittäin mielenkiintoisessa keskustelussa. 1,5 astetta parempi arki lupaa alaotsikossaan keskittyä nimenomaan kestävän elämän hyviin puoliin: ”Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi.” Takakansitekstissä annetaan ymmärtää, että ekologiset valinnat eivät ole elämän kurjistamista vaan tekevät siitä paljon antoisampaa. Kuulostaa todella hyvältä!

Sisältö ei vastaa kirjan nimeä

Valitettavasti kirjan sisältö ei vastannut kannen lupauksia. Erehdyin odottamaan vinkkejä kuten leppoisaa staycation-lomailua lähikaupungissa tai säännöllistä somepaastoa, mutta niiden sijaan Stranius vyöryttää lukijan eteen kylmät faktat ekokriisistä sekä massiivisten päästövähennysten tarpeesta – toki ihan aiheesta.

Hyvän elämän mittapuuksi muodostuu kuitenkin Straniuksen oma elämäntyyli: minuutin mittaiset kylmät suihkut ilman shampoota, television katseluajan käyttäminen ilmastotyöhön, henkilökohtaisten tavaroiden karsiminen 250:een, pukeutuminen aina samoihin vaatteisiin, ruoan syöminen jääkaappikylmänä, kaurapuuron syöminen raakana sekä luonnollisesti täysi vegaaniruokavalio, lentämättömyys ja työmatkapyöräily kesät talvet. Välissä Stranius ruoskii itseään uimahallissa käymisestä sekä yhdestä hotelliyöpymisestä vuosia sitten, kun taksimatka olisi tuottanut hieman vähemmän päästöjä. Missä kohtaa onnellisuus astuu kuvioihin?

Minä päätoimitan maata pitkin matkailun mediaa ja onnistuin silti provosoitumaan toteamuksesta, että bussilla kulkeminen on elämyksellistä verrattuna ”tylsään automatkailuun”. Vaikka suosin julkisia, niillä matkustaminen on parhaimmassakin tapauksessa kuormittavaa. Tai että vauvan kanssa autoilu on hankalaa kun vaippaa ei voi vaihtaa ajaessa, kun taas junassa vauvanhoito on mahtavan helppoa. Kirjassa on tasan yksi case-esimerkki maata pitkin matkasta Straniuksen perheen mökkireissulta, johon kuului bussimatkoja ja useita 10 kilometrin pyöräetappeja pienten lasten kanssa niin, että 140 kilometrin matkaan kului kahdeksan tuntia. Tarinan yhteydessä jopa sanotaan suoraan, että ei ollut käytännöllistä eikä helppoa – eikä se todella saa intoa heräämään vähäpäästöisempää matkustusta kohtaan.

Onnellisuustutkielman sijaan kirja päätyy olemaan kokoelma rajoituksia: jos haluaa elää aidosti vähäpäästöistä elämää, ei voi hankkia lapsia, lemmikkiä, autoa, saunaa tai uusia vaatteita, ja kaikki liikenevä aika on käytettävä ilmastotyöhön. Jopa kirjojen häviävän pienille päästöille omistetaan kolme sivua, mistä saa helposti mielikuvan että kovakantinen kirja olisi kovinkin epäekologinen valinta verrattuna muihin harrastuksiin (vertailun vuoksi matkailuluku oli 8 sivua pitkä). Mukana on myös päättäjiin ja yrityksiin kohdistuvia kannanottoja ja mediakritiikkiä, jotka ovat sinänsä täysin valideja, mutta eivät mielestäni liity kysymykseen ”miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi.”

Kenelle kirja on kirjoitettu?

Kirjan pääteesi siis on, että vähäpäästöinen arki lisää suoraan henkilökohtaista onnellisuutta, vaurautta ja tehokkuutta. Tietenkin on totta, että rahaa säästyy kun lakkaa ostamasta turhaa roskaa. Kirja kuitenkin sivuuttaa täysin erilaiset esteet ja haasteet, joita ihmisillä saattaa vastuullisiin valintoihin liittyen olla. Maata pitkin matkustamisesta on tehokkuus kaukana, ja se ON kallista ja joskus hankalaa. Soijarouhe on toki halvempaa kuin jauheliha, mutta useimmat lihankorvikkeet, kasvimaidot ja vegejuustot OVAT kalliimpia kuin eläinperäiset tuotteet. Koko vaatekaapin sisällön voi hankkia käytettynä vain jos sattuu olemaan yleisintä vaatekokoa. Kaikki eivät voi asua kävelyetäisyydellä palveluista ilman autoa.

Olisin kaivannut syvempää pohdintaa nimenomaan päästöjen vähentämisen yhteydestä onnellisuuteen, mutta perustelut jäivät tasolle ”vegaaniruokavalio on terveellistä, joten se on hyväksi sinulle”. Kirja yritti kyllä kovasti saada minut uskomaan, että kylmät suihkut ja televisiosta luopuminen tekevät minut onnelliseksi, mutta olen aika varma ettei näin ole. Työmatkapyöräilyä taas pitäisi suosia talvisinkin siksi, että pyörä on luotettava säästä riippumatta – ilmeisesti myös paksussa lumihangessa ja jäisillä teillä – kun taas auto ja joukkoliikenne saattavat myöhästyä. Ja luonnollisesti työmatkaliikunta säästää aikaa, jonka voi käyttää maratonin harjoitteluun tai uuden tutkinnon opiskeluun. Tähän sanon vain: Emme ole samanlaisia.

Loppusanoissa Stranius toivoo, että on omalla esimerkillään onnistunut hälventämään ajatusta siitä, että ekologinen elämä on vaikeaa. Olen oikeasti pahoillani, mutta minun kohdallani kävi täysin päinvastoin. Ymmärrän kyllä kirjailijan turhautumisen nykymenoon ja sen, ettei lempeä päänsilittely hyödytä, kun maailma palaa ja päästöjä pitää vähentää radikaalisti. Tämä kirja näyttäytyi kuitenkin hyvin ehdottomana ja oli lannistavaa luettavaa. Kirjoitustyyli sai pikemminkin keksimään vasta-argumentteja jokaiselle väitteelle – siitä huolimatta, että olemme Straniuksen kanssa samalla puolella ja olen kiinnittänyt elämäntapani kestävyyteen huomiota yli vuosikymmenen.

Voin vain kuvitella keskimääräisen lukijan kymmenen tonnin vuosittaisilla päästöillä, joka on päässyt niin pitkälle että syö aamupalaksi kotimaista, vegaanista, kuitupitoista ja sydänterveellistä kaurapuuroa, ja sitten lukee kirjasta, että se olisi hyvä syödä raakana, koska yli puolet puuron ilmastovaikutuksesta tulee kypsentämisestä. En yhtään ihmettele, jos kirja jää kesken ja lukija lähtee puuron sijaan hakemaan kaupasta leikkeleitä.

Lukukokemus: **

Leo Stranius
1,5 astetta parempi arki: Miksi päästöjen vähentäminen tekee meidät onnellisiksi
Gummerus 2025
158 sivua

Oliver Burkeman: Neljätuhatta viikkoa

Elämähän ei oikeastaan ole muuta kuin elinajan hallintaa. Tästä huolimatta ajanhallintana tunnettu moderni opinala – ja sen trendikkäämpi sukulainen, tehokkuus – on masentavan kapea-alainen ja keskittyy siihen, miten urakoida valmiiksi mahdollisimman monta työtehtävää, luoda täydellinen aamurutiini tai valmistaa viikon kaikki ateriat yhdellä rykäyksellä sunnuntaina.”

Kirja on saatu arvostelukappaleena kustantajalta.

Neljätuhatta viikkoa asemoi itsensä tavallisia tehokkuusoppaita vastaan. Oliver Burkemanin mukaan nykyajan tehokkuusajattelu nojaa siihen, että kun vain teemme tarpeeksi asioita, saamme kaiken valmiiksi ja voimme levätä. Ongelmana on, että tämä ei tule koskaan onnistumaan. Sinänsä yksinkertainen oivallus, mutta tämä kolahti kunnolla!

Burkeman kritisoi sitä, että suhtaudumme tehtävälistoihimme ikään kuin aikaa olisi rajattomasti. Todellisuudessa teemme joka päivä lukemattomia pieniä valintoja, jotka sulkevat muita pois. Hänen mukaansa yritys saada kaikki tehtyä on oikeastaan tapa välttää ottamasta vastuuta. Lisäksi tehokkuus on ansa – mitä tehokkaammin tyhjentää työpöydältä asioita, sitä nopeammin se täyttyy taas.

Olet ehkä kuullut opettavaisen tarinan lasipurkista sekä kivistä, pikkukivistä ja hiekasta? Ajatuksena on, että kun täytät lasipurkkisi (eli aikasi) ensin isommilla kivillä ja siirryt vasta lopuksi pikkusälään, kaikki mahtuu mukaan. Burkeman huomauttaa, että lähtökohta on epäreilu, koska tarinassa on tasan sen verran ainetta kuin purkkiin mahtuu. Todellisuudessa elämämme pursuaa tekemättömiä töitä paljon enemmän kuin on mahdollista tehdä.

Burkeman käyttää rahaan ja sijoittamiseen liittyvää vertausta ajanhallintaan: kannattaa maksaa aikaa ensin itselleen ja tehdä tärkeitä asioita eikä odottaa että aikaa jää yli – koska sitä ei jää. Hyvä oivallus on myös, että vapaa-ajan merkitys ei ole vain siinä että se mahdollistaa työnteon, vaan se on itsessään päämäärä.  Kirjassa on lisäksi kiinnostavia pointteja tarkkaavaisuudesta ja sosiaalisesta mediasta.

Ajanhallinnasta elämän merkityksettömyyteen

Burkemanin kirjan alku oli huikeaa luettavaa, ja tehdessäni muistiinpanoja teki mieli lainata noin joka toinen lause. Sitten kirja laajensikin yllättäen tonttiaan ja ajanhallinnan lisäksi otti kantaa elämän tarkoitukseen ja universumin alkuperään. Täytyy myöntää, että sitä en osannut odottaa.

Burkeman toteaa ykskantaan, että elossa oleminen on sattumaa. Uskonnollisuus tarkoittaa sitä, että kieltäytyy hyväksymästä ”totuutta aikansa rajallisuudesta”. Tämä johtaa siihen, että ”päätökset siitä miten aikansa käyttää eivät ole aidosti merkittäviä”. Eli jos uskoo jonkinlaiseen korkeampaan voimaan ja kuolemanjälkeiseen elämään, Burkemanin mukaan ei voi olla aidosti läsnä omassa elämässään.

Burkeman lainaa ruotsalaista filosofia Martin Hägglundia, jonka mukaan ainoastaan ateistisella elämänkatsomuksella pystyy välittämään sellaisista asioista kuten ilmastonmuutoksesta. Materialistinen maailmankuva ei ole yksi mahdollinen näkemys, vaan ”tosiasia joka pitää sisäistää”. Burkemanin mielestä ajatus siitä, että elämällä olisi jokin suurempi tarkoitus, on New Age -piirien mahtipontisuutta.

Enpä ole koskaan osannut ajatella, että uskonto ja ympäröivästä maailmasta välittäminen olisivat toisensa poissulkevia! Edelleen tänä päivänä 84 prosenttia maailman ihmisistä kannattaa jotakin uskontoa. Burkemanin mielestä on lohdullinen ajatus, että millään ole isossa kuvassa mitään merkitystä. Epäselväksi jää, mistä hän lopulta ammentaa merkitystä elämälleen.

”Ei ole kovinkaan tärkeää, mitä teemme elämällämme – ja mitä tulee siihen, miten käytämme äärellistä aikaamme, universumi ei voisi vähempää välittää.”

Harvoin tulee luettua ajanhallintakirjaksi markkinoitua teosta, joka päätyykin ottamaan kantaa ontologisiin kysymyksiin ja kertomaan, mikä on lopullinen totuus maailmankaikkeudesta! Varsinkin, kun kirjan olennaisin oivallus siitä, ettemme tule koskaan saamaan kaikkea tehdyksi, ei vaadi mitään tiettyä maailmankatsomusta.

Kirja loppuu liitteeseen, jossa on yllättäen taas todella hyvät kymmenen käytännön vinkkiä ajanhallintaan. Tekstissä oli lopulta aika paljon toistoa, ja räjähtävän alun jälkeen rakenne on varsin tajunnanvirtamainen. Neljätuhatta viikkoa onnistui herättämään kaikenlaisia tunteita riemusta raivoon, ja tekisi mieli antaa sille samaan aikaan viisi ja kaksi tähteä. Päädyin antamaan kompromissina kolme.

Lukukokemus: ***

Oliver Burkeman
Neljätuhatta viikkoa – Miten käytät loppuelämäsi päivät?
Suom. Urpu Strellman
Siltala 2022
266 sivua

Päivi Haanpää: Pysähdyskoe

’Mä haluaisin vaan olla kotona kokonaisen vuoden’, huokaan puolisolleni. Vaikka takana on kesäloma ja rauhallinen residenssijakso Haapsalussa, olen uupunut silkasta ajatuksesta, että minun täytyy taas ryhtyä suunnittelemaan ja säätämään syksyn opetuksia.
Tuosta lauseesta alkaa ajatusprosessi: Voisinko jäädä kotiin joksikin aikaa? Olla tekemättä töitä? Levätä.”

Nelikymppinen luovan alan sekatyöläinen saa tarpeekseen työnteosta ja päättää antaa itselleen lahjaksi vapaajakson. Puolen vuoden lomailu herättää paljon ajatuksia. Miksi vapaan ottaminen omilla rahoilla hävettää? Lapsen tekeminen olisi sovelias syy pitää taukoa työelämästä, mutta entä jos haluaa vain lomaa?

Pysähdyskokeessa on paljon samaistuttavia ajatuksia suorittamisesta, huijarisyndroomasta ja freelancerin elämästä. Tunnistin esimerkiksi vaikeuden pitää yrittäjänä arkivapaita, vaikka olisi työskennellyt iltoja tai viikonloppuja. Ajatuksia ei kuitenkaan kehitellä kovin pitkälle, ja kirja jää jotenkin hajanaiseksi.

Luin juuri ennen tätä Mia Kankimäen esikoiskirjan Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin, jossa kertoja ottaa vapaata lähteäkseen Japaniin tutkimaan tuhat vuotta sitten elänyttä hovinaista. Myös Pysähdyskokeessa viitataan Kankimäen kirjaan ja inspiroidutaan siitä, mutta kirja tuntuu nopeasti kasatulta välityöltä esikuvaansa verrattuna.

Oikeastaan haluan tietää, kuka ja millainen olen, kun en tee koko ajan töitä.

Takakansitekstin perusteella odotin vastaavanlaista konkreettista ihmiskoekirjaa kuin Vuosi herrasmiehenä tai Onnellisuusprojekti. Varsinainen pysähdyskoe alkaa kuitenkin vasta sivulla 66/167, ja kirja keskittyy senkin jälkeen enemmän sisäiseen pohdintaan kuin tapahtumiin. Ehkä ongelma onkin siinä, että Haanpää ei tarkoituksella tee mitään. On vaikea kiinnostua kokonaisen kirjan verran yksittäisen freelancerin pitämästä vapaasta.

Kirjan idea oli siis mielenkiintoinen, mutta toteutus ei napannut minulle. Suosittelenkin ennemmin Päivi Haanpään ja Terhi Rannelan aiempaa kirjaa Miksi en kirjoittaisi?. Se on inspiroiva esseeteos kirjoittajaelämästä ja innostaa esimerkiksi pitämään taiteilijatreffejä ja kirjoitusretriittejä. Pysähdyskokeen aikana Haanpää päätyy lopulta tekemään hiukan töitä, ja hän editoi juurikin edellä mainittua kirjoitusopasta. Hieman ironisesti vapaajakson päätteeksi alkaa koronapandemia, joka pysäyttää koko maailman.

Kotiliedessä on mielenkiintoinen haastattelu kirjan teemoista: Päivi jätti työt puoleksi vuodeksi voidakseen lorvia enemmän – sitten hän oivalsi, miksi oma aika voi tuntua myös pelottavalta

Lukukokemus: **

Päivi Haanpää
Pysähdyskoe – Kirjoituksia lorvimisen luvasta ja luvattomuudesta
Art House 2021
167 sivua