Kaksi lentokonetrilleriä: Panttivanki ja Ikkunapaikka 7A

Nostin syksyn 2021 kirjatärppeihin kaksi samoihin aikoihin suomennettua jännityskirjaa, jotka sijoittuvat lentokoneeseen. Hankin kirjat käsiini ja luin ne peräkkäin. Miten kävi?

Clare Mackintosh: Panttivanki
Gummerus 2021 (suom. Marja Luoma)

Mina pääsee työvuoroon ensimmäiselle suoralle Lontoo–Sydney-lennolle, joka kestää 20 tuntia. Hän aavistelee pahaa, ja saakin lennolla nimettömän viestin: jos et päästä kaappaajaa ohjaamoon, tyttäresi kuolee. Mitä tehdä – pelastaako yli 300 matkustajaa vai oma lapsi?

Panttivanki on ensimmäinen lukemani kirja Clare Mackintoshilta, ja tajusin että en ole juuri lukenut naisten kirjoittamia trillereitä. Suorastaan hämmennyin, miten todellisen tuntuinen naispäähenkilö Mina on. Hän yrittää selvitä vaativassa työssä, hajoavassa avioliitossa ja kiintymyssuhdeongelmaisen adoptiolapsen äitinä.

Panttivangin parasta antia ovat muutenkin henkilöhahmot, joista alkaa aidosti välittää. Tällainen oli erityisesti Minan tytär Sophia. Kirja olikin mielestäni enemmän ”psykologinen” kuin ”trilleri”. Tiukkoja juonenkäänteitä ja väkivaltaa toki on, mutta en jänskättänyt henkilöiden puolesta sydän kurkussa.

Loppu on ehkäpä hieman epäuskottava, mutta onnistuu yllättämään. Neljä tähteä joka tapauksessa mukavasta lukukokemuksesta!

Lukukokemus: ****


Sebastian Fitzek: Ikkunapaikka 7A
Bazar 2021 (suom. Heli Naski)

Psykiatri Mats Krüger kärsii pahasta lentopelosta. Kun Krügerin on sitten pakko lentää, hän varaa itselleen useita paikkoja ja istuu aina sellaisella paikalla, jolla tilastollisesti selviää lento-onnettomuudesta parhaiten. Järjestelyistä ei kuitenkaan ole hyötyä, koska koneessa Krüger saa puhelun, että hänen raskaana oleva tyttärensä on kidnapattu. Jos Krüger ei käytä psykiatrin taitojaan lentokoneen kaappaamiseen, tytär tapetaan.

Clare Mackintoshin kirjan hyvin kirjoitetuista henkilöhahmoista oli mukavaa lukea. Fitzek ei erityisesti pohjusta henkilöitään, vaan kohtelee heitä ihan hirveällä tavalla. Kirjan aikana erityisesti naisia vainotaan, pahoinpidellään, kaapataan, pidetään vankina ja kidutetaan, petetään, raiskataan, kiusataan, salakuvataan ja pyritään murtamaan henkisesti.

Päähenkilön lentopelko jää lopulta aika kuriositeetiksi, kun tyttären pelastamisesta muodostuu akuutimpi ongelma. Juonen kulku ja henkilöiden toiminta tuntui epäuskottavalta. Melkein jokaisen luvun loppuun oli rakennettu jännittäväksi tarkoitettu koukku, mutta olin niin ärsyyntynyt ettei se iskenyt minuun.

Lentokonemiljöön lisäksi tästä löytyi muitakin yhtymäkohtia Mackintoshin Panttivanki-kirjaan. Molemmissa kirjoissa uhataan tappaa päähenkilön tytär, ja yllättäen myös pahisten motiiveista löytyy yhteisiä piirteitä.

Kirja on sinänsä teknisesti pätevää kerrontaa ja kieli toimii, mutta lukukokemus oli niin karsea, että annoin yhden tähden. (Luin silti loppuun, jotta pystyn ränttäämään kirjasta kokonaisvaltaisesti.) Goodreadsin arvioita selatessa näyttää siltä, että olen mielipiteeni kanssa aika yksin, sillä suurin osa on neljää tai viittä tähteä.

Lukukokemus: *

Stuart Turton: Evelynin seitsemän kuolemaa

Kahden askeleen välillä unohdan kaiken.
’Anna!’ huutoni päättyy, kun suuni napsahtaa yllätyksestä kiinni.
Mieleni on täysin tyhjä. En tiedä, kuka Anna on tai miksi huudan hänen nimeään. En edes tiedä, miten olen päätynyt tänne. Seison metsässä ja suojaan kädellä silmiäni tihkusateelta.”

Jos Agatha Christien dekkariin yhdistäisi Päiväni murmelina ja Christopher Nolan tekisi siitä elokuvan, voisi lopputuloksena olla Evelynin seitsemän kuolemaa. Tapahtumapaikkana on rapistunut kartano, teemana fiinit iltajuhlat ja epäiltyinä joukko kutsuvieraita sekä palvelijoita.

Kertoja herää keskeltä metsää muistinsa menettäneenä ja onnistuu harhailemaan kartanoon, jossa huomaa olevansa eräs juhlavieraista. Illan päätteeksi isäntäperheen tytär Evelyn Hardcastle kuolee, ja kertojalla on kahdeksan päivää aikaa selvittää murha. Kahdeksan kertaa toistuva sama päivä, jolloin hän herää joka aamu eri juhlavieraan ruumiissa.

Onnistuuko hän ratkaisemaan arvoituksen? Miten hyödyntää eri isäntien vahvuuksia ja heikkouksia? Miksi hän ylipäätään on joutunut tähän omituiseen tilanteeseen? Kuka on Anna ja voiko häneen luottaa? Ensimmäiset 100 sivua olin aivan yhtä pihalla kuin päähenkilökin, mutta sen jälkeen loppu oli pakko lukea yhteen putkeen. Tämä on nerokkain lukemani murhamysteeri pitkään aikaan!

Mikään kirja ei ole täydellinen, ja tässäkin hahmogalleria on harmillisen miesvaltainen ja erään hahmon ylipainoa kuvataan todella ikävällä tavalla. Tarina piti silti kynsissään viimeiselle sivulle asti. Tavallaan arvasin osan loppuratkaisusta, mutta suurin osa tuli aivan puskista. Pelkäsin etukäteen että kaikkea ei selitetä tai loppu lässähtää, mutta en joutunut pettymään. Tulisipa useammin vastaan yhtä koukuttavia romaaneja!

Lukukokemus: *****

Stuart Turton
Evelynin seitsemän kuolemaa
Suom. Jaakko Kankaanpää
Otava 2020
494 sivua

PS. Alkuteoksen nimi on The 7½ Deaths of Evelyn Hardcastle. Minua hämmentää suuresti, että on olemassa myös kirja The Seven Husbands of Evelyn Hugo. Ilmeisesti idea on kuitenkin varsin erilainen.

Melba Escobar: Kauneussalonki

Maailman kirjat -haaste: Kolumbia
Mistä lukujonoon: 
Kirjastosta, monen kuukauden varausjonon jälkeen.

Ennakko-odotukset: Varasin Kauneussalongin kirjastosta sen jälkeen kun näin jossain lehdessä positiivisen arvion siitä. Eteläamerikkalainen kirjallisuus kiinnostaa, varsinkin kun sitä saa suomennettuna. Kirja sopikin loistavasti joulukuussa aloittamaani Maailman kirjat -haasteeseen.

Juoni: Karen työskentelee hienossa kauneussalongissa Kolumbian pääkaupungissa Bógotassa. Karenilla käy monia asiakkaita, jotka muodostavat monimutkaisen sosiaalisen verkoston. Eräänä päivänä hänelle tulee asiakkaaksi nuori tyttö, joka löytyy myöhemmin murhattuna. Tapausta pidetään ensin itsemurhana, kunnes uusia todisteita löytyy.  Karen sotkeutuu tahtomattaan rikoksiin, joiden takana on vaikutusvaltaista väkeä.

Mikä toimi:

  • Mielenkiintoinen (joskaan en tiedä kuinka todenmukainen) kurkistus bogotalaisten naisten arkeen. Kuten takakansi sitä kuvaa: ”Maailmasta, jossa oikeus kuuluu niille, joilla on varaa maksaa siitä.”
  • Kirjan rikottu rakenne estää hotkaisemasta sitä kovin nopeasti. Tarina jätti minut lopulta vähän kylmäksi, mutta on taitavasti rakennettu.
  • Mielenkiintoinen kertojaratkaisu. Karenin asiakas Claire kertoi tarinaansa ensimmäisessä persoonassa, samoin kuin tämän ystävä Lucia yhden luvun verran. Karenista sekä muista henkilöistä kerrotaan kolmannessa persoonassa. Välillä muutos kaikkitietävästä kertojasta Clairen minämuotoiseksi kerronnaksi tapahtuu keskellä lukua. Ratkaisu selitettyy kirjan loppupuolella, mutta en ole koskaan aiemmin törmännyt tällaiseen.

Kun Karen vei laskun kassalle, hän tunsi taas, että häntä tarkkailtiin. Hän oli aikeissa palata takaisin yläkertaan doña Rosarion laskun kanssa, kun hänen seuraava asiakkaansa hipaisi häntä olkapäästä.
– Jos olet kovin kiireinen, odottelen täällä alhaalla, hoida vain asiasi kaikessa rauhassa.
Karen kääntyi ympäri ja hänen katseensa pysähtyi silmiini.

Mikä ei toiminut: 

  • Kirjaa oli vähän ikävä lukea, sillä tunnelma on ahdistava ja kaikki henkilöhahmot ovat omalla tavallaan onnettomia. Naiset ovat enimmäkseen uhreja, eikä kirjassa ollut yhtään hyvää mieshahmoa. Henkilöitä on paljon, ja kaikki liittyvät lopulta kaikkeen. Kertojavaihdosten ja hankalien nimien takia hahmot menivät minulla varsinkin alussa sekaisin.
  • Murha ja rikostutkinta jää kirjassa lopulta sivuosaan, sillä lukija tietää syyllisen jo alkuvaiheessa. Enimmäkseen pyöritään Karenin ja hänen vaikeuksiensa ympärillä.
  • Kirja sisältää raiskauksia ja seksuaalista väkivaltaa.

Hän ajatteli, kuinka moni nainen koki pilanneensa elämänsä yrittämällä miellyttää jotakuta toista, tekemällä asioita vain jotta muut näkisivät heidän tekevän niin, eivät niinkään siksi että nauttisivat niistä itse tai haluaisivat tehdä niin. Ehkäpä monet miehetkin sortuivat samaan, mutta hän ei ollut sellaisiin törmänyt.

Subjektiivinen tuomio: ***+

Kirja pääsee Helmet-lukuhaasteeseen 2019 kategoriassa Kirjailijan nimi viehättää sinua.

Melba Escobar
Kauneussalonki – manikyyrejä, mutanaamioita & murhia
Suom. Taina Helkamo
Aula & Co 2018
262 sivua