Otava

Vuoden 50 ensimmäistä kirjaa – katso video!

Videolla käyn läpi kaikki juhannukseen mennessä lukemani 50 kirjaa ja kerron, mitä pidin niistä. Kiinnostaisi tietää, kuinka monta näistä sinä olet lukenut!

Tilaa kirjatubekanava!

 

Mainitut kirjavideot:

Mainoslinkit, joilla tuet kirjabloggaajaa:
*Siirry Adlibrikseen kirjaostoksille
*Kokeile Bookbeatia 2 viikkoa ilmaiseksi (uusille asiakkaille)
*Kokeile Nextorya 2 viikkoa ilmaiseksi (uusille asiakkaille)

Posted by Sanna in Listaukset, 2 comments

Kirja vs. leffa: Tähtisumua – katso video!

Tällä kertaa kirjatubessa on vuorossa vapaamuotoinen avautuminen kirjoista ja niistä tehdyistä elokuvista. Käsittelen lyhyesti Neil Gaimanin kirjaa Tähtisumua ja siitä tehtyä elokuvaa Stardust (2007) ja yritän välttää spoilereita.

Tilaa Lukujonossa-kanava!

Mainoslinkit, joilla tuet kirjabloggaajaa:
Siirry Adlibrikseen kirjaostoksille*
Kokeile Bookbeatia 2 viikkoa ilmaiseksi* (uusille asiakkaille)

Posted by Sanna in Fantasia, Kirja vs. elokuva, 2 comments

Emmi Lehtomaa: Somevaikuttajaksi!

Vaikuttajille TikTok on kiinnostava kanava sen vuoksi, että ammattitaitoisen sisällöntuottajan on mahdollista kasvaa TikTokissa tällä hetkellä nopeammin, kuin muilla tässäkin kirjassa mainituilla somealustoilla. Tämä ei luonnollisesti kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki TikTokia tekevät vaikuttajat automaattisesti kasvattavat isoja yleisömäärät vain räiskimällä jotain sisältöä alustalle. Mutta jos pystyt säännöllisesti tuottamaan yleisöä kiinnostavaa sisältöä, mahdollisuus kasvattaa suuri seuraajajoukko nopeastikin on huomattavasti parempi, kuin muissa somekanavissa toistaiseksi.”

Useita lehtijuttuja poikinut Somevaikuttajaksi! lupaa kertoa, miten luodaan menestyvä ura sosiaalisen median influensserina. Kirjoittaja Emmi Lehtomaa on yrittäjä ja työskentelee somevaikuttajien managerina ja somevalmentajana. Kirja on osa uutta Otavan digital first -kustannusohjelmaa, jossa kirja julkaistaan vain sähköisesti. Nappasin e-kirjan luettavaksi Bookbeatista, ja lyhyt teos oli nopeasti selattu läpi.

Kirjan järjestys tuntuu lähtökohtaisesti nurinkuriselta. Sen sijaan että pohdittaisiin mitä somessa tehdään ja miksi, aloitetaan kertomalla vaikuttajan jaksamisesta, töiden ulkoistamisesta ja vaikuttajien kohtaamasta häirinnästä. Teknisiä seikkoja ja työkaluja ei avata, ja vasta lopuksi käsitellään myyntiä ja sopimuksia. Verotuksesta mainitaan yhdessä lauseessa ja mainosten merkitseminen ohimennen. Kirjailija mainostaa useassa kohdassa omaa yritystään ja nettisivujaan: “Jos kaipaat apua oman Instagram-sisältösi ja brändisi kehittämisessä, yritykseni tarjoaa tähän koulutusta.”

Instagramia, YouTubea ja TikTokia käsitellään paljon, kun taas LinkedIn, Twitch, Pinterest, Snapchat ja Facebook käsitellään yhdessä luvussa. Perinteinen media, oman tiedotteen lähettäminen ja haastatteluihin valmistautuminen saavat suhteettoman paljon tilaa.

Kirja tuntuu olevan suunnattu kapeasti vain hyvin tietyntyyppisille vaikuttajille, jotka tekevät viihdettä omalla persoonallaan. Sisältö jää kaiken kaikkiaan kevyeksi pintaraapaisuksi, ja lähdeluettelo on kasa linkkejä sekalaisessa järjestyksessä. Kunnon oikolukukierros ja toiston karsiminen olisi ollut tarpeen.

Subjektiivinen tuomio: **

Emmi Lehtomaa
Somevaikuttajaksi!
Otava 2020

Osta e-kirja Adlibriksesta*
Kokeile BookBeat Premiumia 2 viikkoa maksutta* (Vain uusille asiakkaille)

Posted by Sanna in Internet, Työ, 0 comments