Timo Leppänen: Merkilliset nimet

merkillisetnimetMoni automerkki on saanut nimensä perustajansa mukaan. Esimerkiksi Enzo Ferrari, André-Gustave Citroën, Walter P. Chrysler, Henry Ford, Ferdinand Porsche, Adam Opel ja Soichiro Honda nimesivät yrityksensä ja autonsa sukunimiensä mukaan.

Kirja on saatu arvostelukappaleena kustantajalta.

Merkilliset nimet on tietokirja, joka kertoo tarinat monien suomalaisten ja ulkomaisten yritysten tai tuotteiden nimien taustalla. Kävin alun perin kommentoimassa erään toisen kirjablogin arviota kirjasta, ja SKS:ltä otettiin yhteyttä haluaisinko kirjan luettavaksi. Mikä ettei!

Monien nimien tarinat ovat tuttuja: Google tulee googolista (luku jossa on ykkönen ja sata nollaa), IKEA ja ABBA perustajiensa nimikirjaimista, ABLOY Ab Lukko Oy:stä. Kirja on kuitenkin täynnä myös tuntemattomampia nimitarinoita. Miten syntyivät Marimekko, Lumene tai Prisma?

Jotkut tavaramerkit yleistyivät kuvaamaan koko tuoteryhmää – olet varmaan kuullut esimerkiksi Monosta, Moposta tai Kännykästä. Frisbeekin on oikeastaan rekisteröity tuotemerkki, vaikka sanaa viljellään aika vapaasti milloin missäkin. Erityisen tarkasti kirjassa kuvataan surullisenkuuluisa Postin muuttuminen Itellaksi ja taas takaisin Postiksi.

Kun tarinoita lukee ison läjän peräkkäin, niissä alkaa huomata kaavamaisuutta. Useimmat yritysten nimet on saatu omistajien nimistä, toimialaan liittyviä sanoja yhdistelemällä tai yllättävän usein myös nimikilpailuista, joiden voittaja on saanut esimerkiksi maailmanympärimatkan.

Hauskin tarina on ehkä ABC-huoltoasemaketjulla: kun ei keksitty muutakaan, aseman luonnoksiin laitettiin logoksi kirjamet ABC. Ja sehän siitä sitten tuli. Applen tapauksessa yrityksen nimi tarkoittaa tietenkin omenaa, mutta enpäs tiennyt että myös Macintosh-tietokone (myöhemmin Mac) nimettiin omenalajikkeen mukaan. Enkä ole koskaan varsinaisesti tajunnut että Microsoft tulee sanoista microcomputer ja software.

Merkilliset nimet on helppolukuinen ja viihdyttävä tietokirja, johon on varmasti tehty valtava määrä taustatyötä. Jokainen nimi on oma lyhyt lukunsa, joten 400 sivua on nopeasti luettu. Nyt voikin sitten alkaa päteä valtavalla määrällä knoppitietoa aina tilaisuuden tullen. Nimitarinoiden lisäksi kirja tarjoilee myös aimo annoksen kotimaista yrityshistoriaa.

Subjektiivinen tuomio: **** 

Timo Leppänen
Merkilliset nimet – tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2016
432 sivua

Kullas & Myllyoja: Nainen ja rikastumisen taito

978-952-14-2263-8_Nainen_ja_rikastumisen_taito_1700.jpg_6Edellä esitetty saattaa kuulostaa Paulo Coelhon kirjasta lainatulta (emme tunnusta niitä lukeneemme), mutta mitä sitten? Maailma on täynnä downshiftaamista, mutta me naiset tarvitsemme upliftausta. Meidän pitää haluta enemmän. Naiset eivät voi jättäytyä syrjään yhteiskunnallisesta ja taloudellisesta päätöksenteosta.

Olen aikaisemmin lukenut erilaisia kepeitä naisiin ja rahaan liittyviä kirjoja kuten Kiltti tyttö ei rikastu, ja ne ovat yleensä ihan hauskoja. Niinpä kirjastosta tarttui mukaan myös suhteellisen tuore kotimainen teos Nainen ja rikastumisen taito. Se osoittautui viihdyttäväksi kirjaksi, mutta myös erittäin painavaksi asiaksi ja hyödylliseksi lukemiseksi.

Kullas ja Myllyoja ovat aiemmin kirjoittaneet kirjan Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta. Heidän mukaansa se käsitteli enemmän kysymyksiä ”miksi” ja ”mihin”, kun taas uusi kirja vastaa kysymykseen ”miten”. Kirja on jaettu kolmeen osaan: ensin puhutaan ajasta, sitten sijoittamisesta ja lopuksi omalla työllä rikastumisesta. Sijoittaminen on jaettu myöskin kolmeen käsiteltävään aiheeseen: rahastosijoittamiseen, osakesijoittamiseen ja asuntosijoittamiseen. Työtä käsittelevässä luvussa käydään läpi muun muassa palkkatyöllä rikastuminen, yrittäjyys ja johtajuus.

Haaveilitko sinä koskaan esimerkiksi lukiossa, että voisit jonakin päivänä olla pörssiyhtiön toimitusjohtaja? Me emme ainakaan. Sen sijaan halusimme tehdä jotakin kirjoittamiseen, musiikkiin ja lapsiin liittyvää käytännön työtä. Emme itse asiassa tunteneet ketään, joka olisi halunnut… toimitusjohtajaksi. Mitä se semmoinen on?

Itse tykkäsin kirjasta heti alkusivuilta lähtien. Kirjoittajien ote on kannustava ja realistinen mutta myös humoristinen. Ensimmäisessä osassa käydään läpi esimerkiksi erilaisia trendikkäitä elämäntyylejä ja lasketaan, kuinka suuret bruttotulot tarvitsee rahoittaakseen vaikkapa hipsterielämää Helsingin Kalliossa. Kritiikkiä saa nykyään niin muodikas downshiftaaminen eli leppoistaminen: vähemmän työtä tarkoittaa vähemmän palkkaa ja pienempää eläkettä tulevaisuudessa.

Kirja sai minutkin pohtimaan omaa taloustilannettani, tavoitteita ja suunnittelemaan muun muassa rahastosijoittamisen aloittamista jossain vaiheessa :D Suosittelen kirjaa luettavaksi kaikille, mutta erityisesti nuorille naisille, jotka ovat kiinnostuneita vaurastumisesta ja sijoittamisesta mutta eivät oikein tiedä mistä aloittaa. Kannattaa ehdottomasti tutustua!

Subjektiivinen tuomio: *****

Emilia Kullas & Ninni Myllyoja
Nainen ja rikastumisen taito: Kirja sijoittamisesta, vaurastumisesta ja naiseudesta
Talentum 2014
216 sivua

Elina Saksala: Tuottajan käsikirja

tuottajankasikirja-600x859Mitä tuottaja tekee? Jokainen tuottaja on saanut moneen kertaan vastata tähän kysymykseen. — Tuottaja on kaiken tekemisen taustalla. Hän varaa tilat, hankkii luvat ja rahoituksen, kokoaa talkoolaiset ja palkatun tiimin hankkeen toteuttajiksi, suunnittelee ohjelman, tiedottaa tapahtumista tai ainakin rekrytoi tiedotustiimin, luo yhteishengen ja huolehtii siitä, että lopputulos vastaa alkuperäistä visiota. Joskus hän tosin saattaa myydä niitä nakkejakin.

Elina Saksalan Tuottajan käsikirja tarttui mukaan kirjaston hyllystä, koska tuottajan ammatti on yksi itseä kiinnostavista urista. Kirja onkin nimensä mukaisesti suunnattu käsikirjaksi sekä ammattimaisille tuottajille että alan opiskelijoille. Se sisältää yleistä tietoa tuottajan työstä, yksityiskohtaisempaa asiaa esimiestyöstä, projektin johtamisesta ja markkinoinnista sekä ihan käytännön työkaluja esimerkiksi palautteenantoon ja ideointiin.

Kirja oli sisällöltään samantyyppinen kuin monet liikkeenjohdon kursseilla lukemani oppikirjat, paitsi ettei se pureutunut kovin syvälle mihinkään aiheeseen. Kaikki oleellinen käsitellään, mutta melko pintapuolisesti. Minun kohdallani kirja kuitenkin täytti tehtävänsä, eli se valotti tuottajan ammattia ja herätti kiinnostuksen mahdollisesti opiskella alaa joskus tai hankkiutua samantyyppisiin työtehtäviin. Kaiken kaikkiaan Tuottajan käsikirja antaa kattavan kuvan siitä, mitä kaikkea tuottajan työnkuvaan kuuluu ja minkälaisia taitoja tarvitaan.

Ehdottomasti kirjan kiinnostavinta antia ovat suomalaisten tuottajien haastattelut, joissa he kertovat työstään, sekä työelämästä kertovat jutut, esimerkiksi Ylen Puoli seitsemän -ohjelman tiiminrakennuksesta ja tuottamisesta.

Subjektiivinen tuomio: ***

Elina Saksala
Tuottajan käsikirja
Like 2015
240 sivua