Blogi sisältää mainoslinkkejä, jotka on merkattu tähdellä (*).

Rowse & Garrett: ProBlogger

problogger-book-3rd-editionFor a blog to be successful, your content needs to be useful and unique to your readers.”

Blogeista ja bloggaamisesta löytyy todella paljon tietoa netistä, mutta laadukkaat kirjat ovat harvemmassa. Kirjastosta aikoinaan bongaamani ProBlogger – Secrets for Blogging Your Way to a Six-Figure Income keskittyy yhteen bloggaamisen aihealueeseen eli blogilla tienaamiseen. Kirjaa ei ole suomennettu, joten lukemalla pääsee samalla treenaamaan englantia. Lähin suomalainen vastaava opus lienee Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen Blogimarkkinointi-kirja.

Minulla on ollut luettavana ensimmäinen painos vuodelta 2008, mutta tänään huomasin, että kirja on edennyt jo kolmanteen painokseen (vuodelta 2012, kansikuva vasemmalla). Kannattaa siis lukea se, sillä vuoden 2008 teoksessa moni tieto on jo vanhentunutta. Perusasiat vanhastakin painoksesta kuitenkin selviää, joten kirjoittelen arvion sen pohjalta.

Although the majority of bloggers choose to go with a personal blog when they first start, we hope we have shown that for professional bloggers, a well-selected niche that you are happy writing for can make all the difference to your earning potential.

Molemmat ProBlogger-kirjan kirjoittajat ovat täyspäiväisiä ammattibloggaajia, jotka pyörittävät jopa useita kymmeniä blogeja ja tosiaan tienaavat niillä kuusinumeroisia summia. Yksi Darren Rowsen blogeista on suosittu ProBlogger, jonka mukaan kirja on myös saanut nimensä. Kirja alkaa kirjoittajien omilla tarinoilla, joiden jälkeen selvitetään perusasiat kuten mikä blogi oikeastaan on.

Tämän jälkeen käydään läpi blogin perustaminen (tekniset ohjeet ovat vanhentuneita 1. painoksessa), ohjeita koukuttavan sisällön kirjoittamiseen, tiukasti rajatun niche-blogin edut ja erilaiset ansaintastrategiat, joita blogeissa voi käyttää. Nämä jakautuvat suoriin (esim. bannerimainonta) ja epäsuoriin (kuten omien palveluiden mainostus ja henkilöbrändin kasvattaminen blogissa) keinoihin. Tämä on ehdottomasti sitä kirjan kiinnostavinta antia.

Kuudes luku käsittelee blogien ostamista ja myymistä ansaintatarkoituksessa, mikä tuntuu aika utopistiselta suomalaisessa mittakaavassa. Ne kohdat tulikin luettua aika huolimattomasti. Kirjan loppupuolella luodaan vielä katsaus blogiverkostoihin ja -portaaleihin, blogin markkinointiin ja menestyneiden blogien salaisuuksiin.

There is no single right way or wrong way to earn money from blogging. — The opportunity is there for any blogger to make some money, and to do it in a style that works for them.

ProBlogger on hyvää peruslukemistoa innokkaalle bloggaajalle, joka on kiinnostunut jossain vaiheessa ansaitsemaan harrastuksellaan, tai jopa bloggaamaan ammatikseen. Kaikkia kirjan oppeja ei kuitenkaan voi soveltaa suomenkieliseen blogiin, sillä kirja on kirjoitettu amerikkalaisesta näkökulmasta. Potentiaalinen blogin lukijakunta ja sitä kautta vaikkapa mainostulot ovat tietysti kymmeniä kertoja suurempia kun blogi on englanniksi ja suunnattu kansainväliselle yleisölle. Blogilla ansaitsemisen perusteet kirjasta kuitenkin ehdottomasti löytää, ja luultavasti uusimmassa painoksessa ne ovat myös ajan tasalla.

Jätän tämän kirjan tällä kertaa Lukuhaasteen ulkopuolelle, sillä olen lukenut sen jo kerran aikaisemminkin.

Subjektiivinen tuomio: ***½

Darren Rowse & Chris Garrett
ProBlogger – Secrets for Blogging Your Way to a Six-Figure Income
Wiley Publishing, Inc 2008
219 sivua

Oletteko lukeneet muita hyviä bloggausoppaita? Jaa kirjavinkki kommenttiboksissa!

Jaa postaus:

4 kommenttia artikkeliin ”Rowse & Garrett: ProBlogger”

  1. Hmmm, blogin ostaminen tai myyminen kuulostaa aika hassulta. Voisin kuvitella että aika harva saa blogistaan tehtyä sellaisen brändin, että joku haluaisi ostaa sen (Suomessa ehkä Kemikaalicocktail on sellainen blogi, jolla olisi jo myyntiarvoa). Tai ehkä tätä tapahtuukin paljon, ja ostajat ottavat juuri vuoronumeroita alkaakseen tarjouskilpailun minun blogistani :D. (Not likely.)

    Vastaa
      • No huh huh! Noi menestyvät sivut ovat ehkä heti alusta asti olleet enemmän interaktiivisia multimedia-alustoja eivätkä niinkään sellaisia päiväkirjamaisia juttuja jotka miellän perinteisiksi blogeiksi.

      • Jep! Niissä on varmasti ollut joku teema, niitä on kehitetty pitkään (listan eka blogi oli kymmenen vuotta vanha kun se myytiin) ja niistä ansaitsee kymmeniä tuhansia dollareita päivässä (mainostuloina?), joten sijoitus on kannattava ostajallekin :D Siinäpä tavoitetta kerrakseen!

Jätä kommentti